Winkelwagen
0
Mijn winkelwagen

U heeft geen producten in uw winkelwagen. Ik wil verder winkelen

  • 5 + 1 jaar garantie! Op alle Victron apparatuur
  • Technische ondersteuning Antwoord op al uw vragen
  • Neem contact op info@stroomwinkel.nl
  • Gratis vanaf €200,- (binnen NL) Vóór 15.00 besteld, morgen in huis

section

‘We kunnen altijd en overal laden, onafhankelijk van de infrastructuur’



In je zoektocht naar een zeilschip verliefd worden op een 50 jaar oude en zeer matig onderhouden kajuitcatamaran? De familie Putker bewijst dat het kan! Vader Remco kocht de boot in 2018 als restauratieobject. “Begin 2019 heb ik de boot droog in de loods gelegd en zijn we als gezin begonnen met slopen”, vertelt hij. “Tot medio 2021 zijn we bijna non-stop met de boot aan het werk geweest. We hebben het complete interieur, alle ruiten en het dekbeslag verwijderd, waarna alleen de polyester buitenschil overbleef. Vervolgens hebben we de boot volledig naar eigen wens opnieuw opgebouwd. In de originele lijn, maar wel voorzien van de nieuwste technieken.”

In plaats van de oude buitenboordmotoren wordt de boot nu aangedreven door twee moderne elektromotoren. “En ook qua energiehuishouding hebben we de allernieuwste componenten aangeschaft”, aldus Remco. “Van accubank tot communicatiesysteem. De boot staat continu in verbinding met mijn mobiele telefoon. Hierdoor kan ik op elk moment en vanaf elke plek zien of de boot nog veilig op zijn plek ligt, wat de temperatuur aan boord is en wat de status van de accu’s is.”

Bijzonder neveneffect

Grote wens van Remco en zijn gezin is om met de boot naar Scandinavië en Schotland te varen. “Ook wilden we graag een rondje rond Engeland zeilen. In het verleden heeft dit type schip namelijk de ronde van Engeland gewonnen”, vertelt hij. “Een ronde die we graag een keer wilden nazeilen. Maar ook Normandië vinden we een fantastisch gebied! We liggen met onze catamaran in Stellendam, dus we varen zo de zeesluis uit naar de Noordzee. Dat is ook wat we voornamelijk met onze boot van plan zijn, al heeft de renovatie ook een bijzonder neveneffect gehad. We hebben dit project echt als gezin uitgevoerd. Ik heb mijn puberende kinderen ieder weekend meegenomen naar de loods om te helpen klussen. Ook tijdens de coronaperiode, wat ertoe geleid heeft dat beide kinderen hier nu mee door willen gaan. Gezamenlijk hebben we hier zelfs een nieuw bedrijf voor opgezet: Robust-MT Marine Technology B.V.

Onafhankelijk van alles en iedereen

De kernactiviteit van het bedrijf is elektronica aan boord van boten. “Hierbij focussen wij specifiek op elektrische aandrijfsystemen en alles wat daarbij komt kijken”, aldus Remco. “Maar ook op een naadloze integratie met bijvoorbeeld de apparatuur van Stroomwinkel en Victron, waar volgens ons grote behoefte aan is. Waar we tijdens ons eigen project bijvoorbeeld tegenaan liepen, is dat in de markt tal van elektrische componenten verkrijgbaar zijn. De kennis over wat er allemaal bij komt kijken om deze componenten ook goed aan te sluiten en te gebruiken echter, ontbreekt. Een simpel voorbeeld: onze catamaran beschikt over twee elektromotoren met twee accu’s en twee laders. Er is echter geen enkele haven waar beide stekkers tegelijkertijd het stopcontact in kunnen, zonder dat de stoppen eruit vliegen. Samen met Stroomwinkel hebben wij hier een mooie en doeltreffende oplossing voor uitgedacht.”

In een notendop betreft deze oplossing de slimme combinatie van een laadsysteem van ePropulsion, een zware lithiumbank van Victron en een MultiPlus omvormer/ladercombi van Victron, die ervoor zorgt dat de elektrische energie uit de huishoudaccu ook aangewend kan worden om – indien nodig – het tekort aan walstroom tijdelijk te overbruggen en de elektromotoren te laden. “Hierdoor kunnen wij dus altijd en overal laden, volledig onafhankelijk van welke infrastructuur dan ook. Dat maakt onze boot heel bijzonder.”

Zeilen zonder zorgen

“Wij wilden absoluut geen zorgen hebben over de elektriciteit aan boord bij weekend- of vakantiegebruik”, vertelt Remco. “Daarom zochten we naar een accubank waarmee we met gemak een aantal dagen off-grid kunnen varen. Met de huidige verbruikers, zoals onze navigatie en verlichting, kunnen we ongeveer 8 dagen off-grid varen. Maar hoewel de boot inmiddels goed bewoonbaar is, zijn we nog lang niet klaar. Het komende jaar willen we bijvoorbeeld het sanitair aanpakken en de elektrische voorzieningen uitbreiden.” Als voorbeeld noemt Remco een koelkast, nieuwe kranen en een ventilator, die de off-gridtijd wat zullen inperken. “Dit willen we dan weer compenseren met zonnepanelen of een windgenerator, zodat we toch onze onafhankelijkheid behouden.” Qua motoren geldt een beetje hetzelfde, vertelt hij. “Zij laden zichzelf op wanneer we zeilen. Wanneer we langere afstanden afleggen, hebben we ook hiervoor geen walstroom nodig.”

Het energiesysteem

De aandrijving van de catamaran functioneert geheel op 48 Volt. Daarnaast zijn aan boord zowel een 12 Volt- als 230 Volt-systeem geïnstalleerd. “Via de walstroominlaat komt 220 Volt de boot binnen”, aldus Remco. “Deze stroom gaat eerst naar een Victron MultiPlus II (3000W/12V) omvormer/ladercombinatie, waar vervolgens twee stromen uitkomen: inverted (omgevormd) en niet-inverted (niet-ongevormd). Waar de niet-inverted stroom met name de zware installaties aandrijft, zoals een boiler en de laadmachines voor beide elektromotoren, gaat de inverted stroom de keuken in voor de voeding van bijvoorbeeld het koffiezetapparaat of een laptop.”

Voor het 12 Volt-systeem is de Victron MultiPlus II gekoppeld aan een Victron Lynx distributiesysteem. Dit betreft een modulair railsysteem dat DC-aansluitingen, distributie, afzekering, batterijbewaking en batterijbeheer combineert. “Het systeem omvat een DC distributor en een Lynx Smart BMS”, aldus Remco. “Bovendien hebben wij een hoofdschakelaar, een zekeringenkast, twee Victron lithiumaccu’s van 12,8V/200Ah en een Smart BatteryProtect geïnstalleerd. Het systeem communiceert met ons via een Victron Cerbo GX communicatiecentrum, inclusief 4G dongle, 7-inch touchscreen-beeldscherm en GPS-ontvanger, zodat we ook op afstand het complete systeem kunnen monitoren.”

Ruime product- en systeemkennis

Voor de fijnafstemming en levering van het 12 Volt-systeem heeft Remco contact opgenomen met Stroomwinkel. “In plaats van losse componenten van verschillende leveranciers, wilde ik één complete systeemset van één sterk merk: Victron”, vertelt hij. “Victron is niet voor niets wereldmarktleider op het gebied van onafhankelijke stroomvoorzieningen. Stroomwinkel is bovendien de nummer één leverancier van Victron in Nederland, met een ruime product- en systeemkennis. Kennis die met ons bijzondere systeem zeer welkom was. Ik heb een lijst opgesteld met de componenten die ik graag wilde hebben en een tekening gemaakt van de gewenste systeemopzet. Zowel lijst als tekeningen heb ik gedeeld met technisch verkoopadviseur Johan van Bochove, op basis waarvan we samen de juiste set-up hebben bepaald. Vervolgens heb ik alle systeemonderdelen besteld en een eigen modulaire kist gebouwd, waar het complete elektrische systeem in, op en aan geïnstalleerd kon worden. Stroomwinkel heeft de complete afmontage hiervan verzorgd. Een waardevol stukje dienstverlening, dat ik nergens anders kon vinden.”

Grootste winst van de modulaire kist is volgens Remco dat het systeem eenvoudiger ingebouwd kon worden. “Bijkomend voordeel is bovendien dat de kist in de winter mee naar huis kan en zelfs als thuisbatterij gebruikt kan worden.” De kern van het systeem is inmiddels gereed, besluit hij. “En ik ben echt super enthousiast en tevreden. Alles werkt. En alles werkt altijd. Ik kan niet wachten om weer met de boot op pad te gaan.”